mandag den 14. september 2015

Vaniljesyltede pærer




Naboens pæretræ bærer mange pærer i år! Og jeg er så heldig, at grenene hænger tungt ind over vores hæk - så jeg lige akkurat kan nå. Igår plukkede jeg en skålfuld, som jeg syltede - det bliver godt til is eller råcreme. Jeg kan næsten ikke vente :)

Vaniljesyltede pærer

1 kg små pærer
1/2 l vand
400 g rørsukker
1/2 dl lagereddike
1 stang vanilje
Evt.:
1 stang kanel
5 hele nelliker
5 kardemommekapsler
1 usprøjtet citron i skiver

Fremgangsmåde: Skræl pærerne (jeg lod stjerne og stilk sidde på - det ser fint ud ved anretning). Læg dem i koldt vand med citronsaft, så de ikke bruner. Kog de øvrige ingredienser op - vaniljestangen flækkes og kommes i sammen med. Tilsæt pærerne og lad dem koge næsten møre i lagen, cirka 15 min. Kom derefter pærerne på skoldede glas og overhæld med lagen. Luk og lad trække et par dage inden servering. 

Tip: I stedet for rørsukker, kan du bruge almindelig sukker - så bliver lagen klar og ikke så brunlig. Det ser lidt pænere ud, hvis du vil forære et glas væk i eks. værtindegave. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar