fredag den 27. februar 2015

Stjernerne regnede over Aarhus i går

Jeg var som et lille barn, da jeg slog øjnene op fra morgenen – klar  til dagen og spændt på, hvad den ville bringe. Jeg spiste morgenmad og gik i bad og satte uret til 9.20, hvor de live i Go’ Morgen Danmark ville løfte sløret for, hvilke jyske restauranter der for første gang i historien ville få en Michelinstjerne. Da uret ringede og jeg tændte fjernsynet, stoppede al aktivitet – tandbørsten hang livløst i mundvigen på mig, og jeg holdt vejret for bedre at kunne høre. TRE restauranter i Aarhus havde fået en stjerne! Frederikshøj var klart den ene, men hvilke restauranter var de andre to? Miró? Restaurant Et? Da det blev sagt, at restauranterne, foruden Frederikshøj, var Gastromé og Substans, bølgede glæden igennem mig. Gastromé er en forholdsvist nyåbnet restaurant af mine tidligere chefer fra Det Gamle Mejeri, og jeg var målløs, stolt og stjerneglad på deres vegne (og så ærgrede jeg mig måske også en smule over mit nej til jobtilbuddet, da de åbnede i september). Substans er en lækker restaurant med fair priser – eksempelvis kører de fire retter med fire vine for 500 kroner hver tirsdag og onsdag (det fik de dog rettet senere samme dag, således at de kun fortsætter konceptet marts ud). Substans gør ikke meget væsen af sig, og det vælter ikke med madanmeldelser i aviser og på nettet for deres restaurant – den er generelt lidt overset. Jeg synes, det er så godt gået, og jeg er en stolt aarhusianer! Frederikshøj besøgte vi jo i januar, og vi var helt enige om, at det var en stjerne værdigt. Gastromé fik vi mad fra til nytår, men Substans har vi endnu ikke stiftet bekendtskab med, selvom snakken tit er faldet derpå. Derfor gik jeg med det samme på Substans’ hjemmeside og bookede bord til to på tirsdag – uden at spørge Mike, for jeg var ikke i tvivl om, at han ville bifalde det. Kokken fra Gastromé fortalte i TV i morges, at deres bookingsystem ikke havde været tilgængeligt for dem i to timer samme dag, fordi nysgerrige madører havde travlt med at bestille bord på den nye hotshot restaurant i provinsen.

Noget af det, jeg tidligere har misundt hovedstaden, er deres store udvalg af vilde restauranter og de flotte stjerner, som hænger over byen. Men jeg er sikker på, at der nu vil skyde endnu flere lækre restauranter op rund omkring i vores lille by – og det ser jeg frem til!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar