onsdag den 13. maj 2015

Hurtig rabarbersyltetøj

Rabarber smager af tidlig sommer - de vokser hurtigt i den tidlige sommerregn og plantens enorme vækst gavner sylt og surt, desserter, saft og kager. Jeg er vild med rabarber. 
Frisk syltetøj er skønt, og det er hurtigt og nemt at lave. Se bare her.

Rabarbersyltetøj, 3 glas á 250 ml.

500 g rabarber 
1 dl vand
1/2 stang vanilje

Fremgangsmåde: Snit rabarberne i stykker af 1 cm. Kog dem i 5-10 min. med vandet. Skrab kornene ud af vaniljestangen, tilsæt dem, og lad også stangen koge med. Tilsæt syltesukker og kog 4 min. Fisk de tomme stænger op. Skum af for urenheder (vigtigt, da økologisk syltesukker ikke indeholder konserveringsmidler). Skold 3 syltetøjsglas og skyld med atamon eller neutral spiritus (vodka eller lignende). Kom den brændvarme syltetøj på glassene og luk låget til med det samme. Opbevares på køl.  


Rabarbersyltetøj på nybagt rugbrød med ost... Mmm!

2 kommentarer:

  1. Den opskrift må jeg prøve.

    SvarSlet
  2. Det kan jeg kun opfordre til - der er altså ikke noget som hjemmelavet syltetøj :)

    SvarSlet