onsdag den 24. juni 2015

Det bedste rugbrød!

Der findes næsten ikke noget bedre, end når naboen, Bo, stikker hovedet ind ad det åbne stuevindue på en forårsdag med et halvt nybagt rugbrød til frokosten. Eller når han overrasker én i haven en søndag eftermiddag med et stykke nybagt rugbrød og en skive ost - og så står vi veltilfredse sammen med jord på fingrene i solskinnet og spiser. Bos rugbrød er det bedste rugbrød. Jeg tror, jeg har afprøvet 20 opskrifter, men jeg vender altid tilbage til hans. Du kan finde opskriften fra ham længere nede. Noget af det, der gør hans rugbrød særligt godt, er, at det har en virkelig sprød skorpe, fordi han lader det afkøle på rist og derefter kun opbevarer det i et tørt viskestykke - prøv det, det er lækkert!



Bos Rugbrød, 2 stk


1 portion surdej (kan købes eller fås ved andre bageentusiaster)
1,2 l. koldt vand 
600 g groft rugmel
600 g speltmel eller hvedemel

Ovenstående røres grundigt sammen og der tages nu en portion fra til næste gang, der skal bages rugbrød.

Tilsæt herefter
2 spsk honning
2 spsk salt
500 g kerner - jeg bruger solsikkekerner, hørfrø og sesam, og nogle gange en kornblanding

Når det er blandet grundigt fordeles dejen i 2 smurte forme, som dækkes med alufolie.
Jeg smører med lidt olie og drysser sesamkerner i bunden, og smører og drysser ovenpå brødet; det giver en pæn skorpe.
Skal hæve 12-20 timer, alt efter temperaturen og hvor livlig surdejen er!
Regn med at dejen skal have næsten dobblet størrelse, før den skal bages.
(Dejen kan pensles for en mørkere skorpe, hvis der ikke er drysset og smurt med sesam).

Brødene bages ialt 1½ time ved 180 grader, varmluft eller 200 grader almindelig ovn.
Jeg giver dem:
20 min uden folie
50 min med folie
20 min, hvor de er taget ud af formene,

Jeg fryser halve brød og pakker det friske ind i et viskestykke for at beholde skorpen sprød

God fornøjelse.

Kh. Bo

Ingen kommentarer:

Send en kommentar